Amortyzatory BWI Group w pociągu kolei magnetycznej

Amortyzatory BWI Group w pociągu kolei magnetycznej

Największym odbiorcą amortyzatorów i elementów zawieszeń projektowanych i produkowanych przez BWI Group jest przemysł motoryzacyjny, a postęp techniczny w tej branży jest stymulatorem do rozwoju nowych technologii w obszarze systemów redukcji drgań. Jednak nieubłagane prawa fizyki sprawiają, że takie systemy są niezbędne również w pojazdach innych niż samochody, chociażby takich jak quady, rowery czy pociągi. W Centrum Technicznym w Balicach zdarza nam się realizować również zamówienia niestandardowe, dla klientów spoza sektora automotive. Ostatnim tego przykładem jest współpraca z firmą Nevomo, rozwijającą technologię kolei magnetycznych MagRail.

Zapytanie, jakie wpłynęło do nas z Nevomo dotyczyło zaprojektowania  i wyprodukowania amortyzatorów do prototypowego pełnoskalowego pojazdu opracowywanego w ramach projektu MagRail. Ponieważ dostarczona specyfikacja techniczna znacznie różniła się od tej, jaką znamy z projektów dla producentów samochodów osobowych, kluczowym etapem były konsultacje techniczne. W ramach tych konsultacji musieliśmy dokładnie zrozumieć potrzeby klienta i przedstawić ofertę dopasowaną do jego wymagań, jednocześnie wykorzystującą nasze doświadczenie i możliwości wykonawcze. Ostatecznie uzgodniono, że przedmiotem zamówienia będzie 28 amortyzatorów występujących w 4 wariantach - różniących się między sobą parametrami, wymiarami oraz docelową pozycją pracy. W porównaniu z projektami z branży motoryzacyjnej, nawet jak na etap prototypowy była to bardzo niewielka seria, zbyt mała do uruchomienia linii produkcyjnej w fabryce. W związku z tym Centrum Techniczne w Balicach wystąpiło również w roli producenta - dysponując bardzo dobrze wyposażoną prototypownią i laboratoriami mogliśmy zaprojektować, wykonać i przetestować całkowicie nowy wyrób, demonstrując kompleksowość usług, jakie jesteśmy w stanie świadczyć.

 

Możliwość zaprojektowania komponentów zawieszenia do nowatorskiego rozwiązania napędu w kolejnictwie była dla nas ciekawym wyzwaniem, zwłaszcza że specyfika zawieszenia pociągu magnetycznego odbiega od rozwiązań technicznych stosowanych na co dzień w zawieszeniach samochodów osobowych. – mówi Roman Bielak, Menadżer Działu Rozwoju Nowych Technologii w BWI Group.  Bardzo wysokie siły tłumienia dla małych prędkości wymuszenia oraz wysoka precyzja kontroli skoku zespołów tłumiących postawiły zespół projektowy przed ciekawym wyzwaniem. Aby mu sprostać zaprojektowany został zupełnie nowy system zaworowy, jak również innowacyjna konstrukcja amortyzatora pozwalająca na generowanie wysokich sił tłumienia (w konstrukcji jednorurowej) bez konieczności stosowania bardzo wysokich ciśnień zabezpieczających przed kawitacją.

 

Warto też podkreślić, że nietypowość wymagań i wynikająca z nich specyficzna konstrukcja amortyzatora spowodowała, że BWI Group była jedną z nielicznych firm gotowych podjąć się realizacji tego zamówienia.

 

W czwartym kwartale 2022 r. spółka Nevomo zakończyła budowę infrastruktury torowej na najdłuższym w Europie torze do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej. 
Ponad 700-metrowy odcinek pozwalający na lewitowanie pojazdów kolejowych systemu MagRail z prędkością testową do 160 km/h powstał na terenie CIECH Sarzyna w województwie podkarpackim. Do Nowej Sarzyny dostarczony został również pierwszy pełnoskalowy pojazd testowy, wyposażony we wszystkie niezbędne komponenty – w tym amortyzatory BWI Group - pozwalające na rozpoczęcie testów. 

Klienci BWI Group
Citroen
volvo
Honda
BMW 2023
audi1
VW
porsche
lamborghini
ferrari
land rover
ford
gm